Waardecreatie

Stefan Offringa

Waardecreatie als businessmodel

Waardecreatie - maakt u waarde met uw bedrijf?

Vraag een ondernemer naar het doel van zijn bedrijf en het antwoord zal zijn ‘winst maken’ of ‘geld genereren’. Logisch dat de focus op geld verdienen ligt. Iedere maand moeten wel de salarissen van de medewerkers, de huur van het pand en overige bedrijfskosten worden betaald. En minstens zo belangrijk is het dat er ook nog wat voor de ondernemer zelf overblijft. U werkt immers niet voor niks. Kortom: winst maken is belangrijk.

Winst is echter niet alleen belangrijk op de korte termijn. U heeft groeiambities en zal daarvoor investeringen moeten doen die u minimaal deels uit eigen middelen zult moeten financieren. Slimme investeringen leveren meer op dan ze kosten en zo creëert u ook op de langere termijn waarde voor uw bedrijf.

Waardecreatie begint met inzicht en ambitie

U kunt het geld maar één keer investeren. En voor het behoud van focus is het ook raadzaam niet teveel initiatieven tegelijk te starten. De vraag is alleen wat u het beste kunt doen en in welke volgorde. Weet u welke strategische beslissingen tot duurzame waardecreatie leiden? En wat daarvan de impact op de waardering van uw onderneming is? Veel ondernemers vertrouwen hierbij op hun onderbuik. Voor een enkele visionair pakt dat goed uit, maar verstandiger is om uw succes niet van toeval af te laten hangen. Al was het maar om de foutkans te minimaliseren en daarmee de kans van slagen te vergroten.

Ondernemen is kansen zien en daar slim op in te spelen. Dus niet blind en vol er in duiken, maar nadenken en daarna pas doen. Dat nadenken vraagt creativiteit en intellect. Creativiteit om een aansprekende waardepropositie te ontwikkelen en intellect om daar ook nog geld aan over te houden. Daarbij moet u er rekening mee houden dat groeien en zeker snel groeien een forse druk op uw financiële middelen legt. Al uw geld en vaak ook nog extern groeikapitaal gaan in de financiering van uw groeistrategie zitten. Het is daarom raadzaam om eerst uw werkkapitaal beslag en ook uw bedrijfsprocessen te optimaliseren voordat u uw bedrijf laat groeien. Dat is het recept voor duurzame waardecreatie. U wilt immers geen vloek over uzelf afroepen.

Waardemakers helpt bedrijven groeien

Winstgevende en duurzame groei is een heel belangrijke factor in de waardering van bedrijven. Sterk groeiende bedrijven die een aantal jaren op rij een gemiddelde groei van meer dan 10% per jaar laten zien hebben een onevenredig hoge waardering. Maak uw bedrijf klaar voor een ambitieuze groeistrategie. Kies bij voorkeur voor een businessmodel dat schaalbaar is en laat bedrijfsprocessen efficiënt en effectief verlopen. Wij kunnen u daarbij helpen.

Waardemakers heeft een methode ontwikkeld die bedrijven winstgevend laat groeien. Wij leggen daarbij de focus op duurzame waardecreatie. Onze aanpak daarbij is als volgt:

1. Waardescan: analyse van uw bedrijf en de markt

De eerste stap naar waardecreatie is het in kaart brengen van het Waarde-DNA van uw bedrijf. Dat doen wij met behulp van onze Waardescan. Wij willen weten langs welke assen uw bedrijf geld verdient en hoeveel rek daar in zit. Daarnaast brengen we de markt in kaart. Wij willen weten waarom klanten bij uw bedrijf kopen, wie de concurrenten zijn, wat de rol van leveranciers is, welke (technologische) ontwikkelingen er in de branche zijn, etc. Op deze manier krijgen we een totaal beeld van uw bedrijf en de waardering.

2. Waardekaart: Waardemakers en Waardekrakers in beeld

Op basis van de informatie uit de Waardescan identificeren we de factoren die de waarde van uw bedrijf opbouwen (de Waardemakers) en de factoren die een negatieve impact op de bedrijfswaarde hebben (de Waardekrakers). Dit biedt handvatten voor het Waarderealisatie plan en maakt de waardecreatie concreet en meetbaar.

3. Waarderealisatie: uw bedrijf meer waard maken

De Waardescan en Waardekaart geven richting aan de waardecreatie en verbeterplannen. We weten nu welke Waardemakers de bedrijfswaarde een boost geven en welke waardekrakende activiteiten anders moeten worden georganiseerd of gestaakt. Typische Waardemakers zijn het optimaliseren van de pricing strategie en het slimmer inzetten van online saleskanalen. Niet geheel toevallig zaken waar wij enorm veel van af weten. Veelvoorkomende Waardekrakers zijn producten en/of klanten waar verlies op wordt geleden en manco’s in het werkkapitaal.

Snel resultaat geeft vertrouwen en energie

Bij Waarderealisatie kijken wij niet alleen naar de impact op de waardecreatie, maar vooral ook naar de snelheid waarmee we de waardeoptimalisatie kunnen effectueren. De quick wins zijn zaken die we vlot kunnen regelen en die u meteen geld opleveren. Dat is niet alleen geweldig, het geeft ook energie om door te gaan op de ingeslagen weg. Verder zult u zien dat de Waardemakers manier van denken op u en uw organisatie afstraalt en dat verdere Waardeinnovatie steeds meer vanuit uw eigen bedrijf naar boven komt borrelen. De rol van Waardemakers verandert nu in de richting van Waardecoach. Waardecreatie wordt onderdeel van het DNA van uw bedrijf.

Waardemakers gaat verder dan strategisch advies

Wij zijn meer ondernemers dan adviseurs en bouwen aan bedrijven als ware dit onze eigen bedrijven. Wij worden blij van maximale en bestendige waardecreatie en implementeren onze best practices graag zelf. Waardemakers is uw partner in business. Want adviseurs zijn er al genoeg. Voor duurzame waardecreatie is co-ondernemerschap nodig.

Benieuwd of ook uw bedrijf meer waarde kan maken? En wilt u weten welke kansen tot waardecreatie er voor uw bedrijf zijn? Neem dan contact met ons op voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek.