AMBITIEUZE PLANNEN? WIJ HELPEN JE MET

Strategie & Groei

De essentie van waarde zit in de business, niet in een rekenmodel. Toch is het wel handig om vooraf de impact van je plannen door te rekenen en een gedegen business planning te maken. Je kunt nu eenmaal niet alles doen en al helemaal niet tegelijk. Er moeten strategische keuzes worden gemaakt. En dat is nog best een lastige opgave. Waardemakers helpt je bij het ontwikkelen van strategische scenario's. We zijn verrassend creatief en vindingrijk en leggen de lat hoger. Tikje onorthodox wellicht. Maar met een gewone strategie bereik je geen buitengewone dingen. Je moet even buiten de gebaande paden, out of the box. En dat is nu eenmaal makkelijker als je überhaupt niet in de box zit. Als je niet gehinderd wordt door vaste denkpatronen en kunt putten uit alle kennis en ervaring die in de loop der jaren in de keuken van totaal andere bedrijven is opgedaan. Je leert immers het meest van mensen die compleet verschillen van jouzelf. Dat is met ondernemen niet anders. 

Niet goed, niet fout, alleen beter
Soms moeten mensen even wennen aan onze onconventionele aanpak. Wij hebben geen heilige huisjes, geen stokpaardjes, geen politieke belangen, geen carrière planning... niks. Er is geen goed, geen fout. Wij kennen alleen beter. Het maakt niet uit waar je vandaan komt. Het gaat er om waar je naar toe wilt met je bedrijf en je medewerkers. En ook waar jij als ondernemer energie van krijgt. Wij weten het niet beter en zijn geen bedreiging. Wij weten anders. En dat kan zomaar handig zijn als je je nieuwe paden wilt gaan bewandelen. Je hoeft namelijk niet ziek te zijn om beter te worden. Alles kan beter. Altijd. Je moet het alleen echt willen. 

Nu zijn we er niet op uit om alles overhoop te gooien en compleet te veranderen. Dat doen we dus ook niet. We zijn geen olifanten in een porseleinkast. Maar werken met ons kan best confronterend zijn. Verandering is op de korte termijn nooit comfortabel. Wij stellen namelijk alle business principes ter discussie. Uiteraard met veel respect voor wat je hebt opgebouwd. Er staat een mooi bedrijf waar klanten naar grote tevredenheid worden geholpen en mensen met plezier werken. Dat is een compliment waard, chapeau! Maar hoe goed het ook is, het kan altijd beter... En wij gaan je daarbij helpen!

Stappenplan en toolbox
Strategie is vooral plannen. Immers, if you fail to plan, you plan to fail! Veel bedrijven doen wat ze altijd doen en noemen dat 'realized strategy'. Dat kan heel goed uitpakken en bovendien is actie altijd goed. Stilzitten brengt je niet vooruit en je bedenkt het nu eenmaal niet van achter je bureau. Je moet de klei in om te voelen wat er speelt in jouw branche. Maar dat betekent niet dat het niet beter kan.

Waarde-DNA en business landschap
We kijken als eerste naar jouw bedrijf en je medewerkers. Hierbij nemen we de Waarde-DNA als uitgangspunt, zodat we een goed beeld hebben van de manier waarop je bedrijf waarde creëert, welke mogelijkheden er op dit moment zijn en wat de rek is. Uiteraard vergeten we niet dat jouw onderneming in een markt actief is, met klanten, leveranciers, concurrentie, etc. Ook het business landschap en de ontwikkelingen daarbinnen zijn relevant. 

Ambities en uitdaging
De tweede stap is helder krijgen wat jouw uitdaging is. Waar wil je naar toe en waarom? En binnen welke termijn wil je dat realiseren? Wat zijn de onderliggende doelen? Welke weerstand kunnen we verwachten? En wat als het niet lukt? We hebben vooral heel veel vragen. 

Tegelijk gaan we je ambities ook challengen. Leuk streven om de komende 3 jaar met 15% per jaar te groeien. Maar waarom niet 20% of 30%? Veel beperkingen vloeien namelijk voort uit de grenzen die wij zelf stellen. Klinkt lullig, maar waarschijnlijk ben jij de beperkende factor in je bedrijf! Niet dat daar iets verkeerd aan is en je hoeft ook niemand excuses te maken. Het gaat toch goed zo? Iedereen heeft te eten en kan op vakantie. Maar goed is de grootste vijand van geweldig. En wij houden nu eenmaal van geweldig. 

Als je 15% wilt groeien, dan red je dat al door een paar dingen wat slimmer aan te pakken. Of minder dom. Of beide. Niks mis mee. Maar als je wilt verdubbelen dan red je het niet met iets slimmer doen wat je altijd al deed. Dan moet je wel met iets beters komen. Dat ben je aan je eigen ambitie verplicht. In het begin voelt het alsof je een vloek over jezelf hebt afgeroepen. Je wordt er ontzettend onrustig van. Want hoe ga je dat nu voor elkaar krijgen?!?!? 

Het grappige is dat je opeens een probleem ervaart. En wat doe je met problemen? Yep, oplossen!! Eigenlijk is dat de rode draad van ondernemerschap. Je creëert een probleem en moet vervolgens aan de bak om dat op te lossen. Toen je startte had je geen klanten. Ai... dan maar deurtje bellen. Dat had effect en opeens had je het knetterdruk. Oeps... opschalen en snel! En zo rol je als ondernemer van het ene probleem in het andere en blijf je oplossingen bedenken. Die oplossingen worden een manier van werken en onderdeel van je bedrijfscultuur. Je merkt dat je tegen de grenzen van je groei aan loopt als er geen problemen meer zijn die je moet oplossen en alles min of meer op de automatische piloot gaat. Gelukkig brengen wij je weer in de problemen!

Het gaat ons er niet om of je wel of niet verdubbelt. De essentie is dat je gedwongen wordt om je business opnieuw uit te vinden. Want als je het inricht op verdubbelen, dan is de stap naar 5x opeens ook niet meer heel groot. En zo geef je je bedrijf, je medewerkers en jezelf weer een nieuwe boost. 

Bedenken van alternatieven
Veel mensen hebben moeite met deze andere manier van denken en roepen al snel dat het niet kan. Wij vinden het te gemakkelijk om te roepen waarom het niet lukt. Iedereen kan wel 1000 manieren bedenken waarom het niet kan. Wij zijn alleen geïnteresseerd in die ene manier waarop het WEL kan. Er zijn immers wel grotere oenen die succesvol zijn. Dan kunnen wij het toch ook? Waar een wil is, is een weg. 

En dus gaan we verder met de brainstorm om scenario's te bedenken die bij de ambities passen. Hierbij maken we een korte inventarisatie van de mogelijkheden van je bedrijf (Waarde-DNA) en de ontwikkeling van de markt. Mogelijk ontbreken er nog competenties. Die voegen we toe door te investeren of partners te zoeken. Uiteraard kijken we ook naar de risico's. Het is belangrijk om veel aandacht te hebben voor de down-side. Want als je die tot nihil weet te reduceren, kan je iedere kans aanpakken. We wegen de scenario's en maken samen een selectie. 

Business Model Canvas en Waardescan
Wij maken veel gebruik van tools als het business model canvas om je business model inzichtelijk te maken. Ook empathy mapping en value proposition design zijn ons niet vreemd. Maar de add-on is dat wij ook een dynamisch waarderingsmodel bouwen (Waardescan) en de strategie ook helemaal doorrekenen. Het is wel handig om te weten wat al die moeite gaat opleveren, niet? Dat maakt de investeringsbeslissing wat gemakkelijker. 

Van dit soort business design opdrachten gaat ons Waardemakers-hart sneller kloppen. Samen ontwikkelen we een aansprekende waardepropositie en sluiten positionering en pricing strategie hierop aan. We identificeren partners en sluiten samenwerkingsovereenkomsten. Waar nodig arrangeren we financiering voor groei en/of investeringen. En desgewenst kunnen we ook helpen bij het aantrekken van (interim) management om de kar te trekken. Waardemakers doet zowel strategie als ook de executie. 

Online saleskanaal en funnel design
Minder revolutionair maar wel zeer lucratief is het om een online saleskanaal in te prikken. Hier liggen nog steeds veel kansen. We zijn zelf geen webbouwers, maar weten wel heel veel van techniek en online in het algemeen. Wij denken strategisch en nemen daarmee afstand van online bureaus die je social media aanpraten. 

Er is veel meer over strategie en groei te melden dan op deze pagina past. Graag vertellen we je daar meer over. Dus als je behoefte hebt om eens van gedachten te wisselen, neem dan vooral contact met ons op!


Ook meer uit je bedrijf halen...

...en benieuwd naar onze frisse blik en daadkrachtige aanpak?
NEEM CONTACT OP!
Top