Groeistrategie

Erik Boertje

Groeistrategie

Winstgevende groeistrategie en waardecreatie

Winstgevende groei en duurzame waardecreatie gaan hand in hand en vormen de basis voor succesvol ondernemerschap. Maar een succesvol bedrijf ontstaat niet vanzelf. Dat is het resultaat van keihard werken, vallen en vooral sterker opstaan. Doorzetten, een beetje geluk hebben en soms helaas wat pech. Daar weet u als ondernemer alles van. En wij ook. Maar voor duurzaam succes is echter meer nodig dan hard werken, incasseren en toeval.

Hard werken helpt, maar het is geen garantie voor succes. Wij geloven in slimmer zijn dan de concurrentie en dit snel in actie om te zetten. Wij zijn overtuigd dat succes maakbaar is. Samen creëren we het verschil dat het verschil maakt. Uw onderscheidend vermogen. Waardemakers brengt meer succes in bedrijven en gelooft in duurzame waardecreatie.

Dat was de kerngedachte bij onze oprichting en zit diep in ons DNA verankerd. Uiteraard hebben we onze methoden om snel de winstgevendheid van bedrijven te vergroten. En zijn we bekend met technieken als ‘Business Model Generation’, ‘Blue Ocean Strategy’, ‘Lean Management’, alle Corporate Finance, ‘Value Based Manangement’ principes en vul maar aan. Maar ons onderscheid zit vooral in onze ondernemende manier van denken en de snelheid waarmee we van marketing en commercie, naar (productie)logistiek, ICT, online, juridisch, fiscaal en financiering schakelen.

Dat is ons verschil dat het verschil bij uw bedrijf gaat maken. De uitgekiende groeistrategie waarmee u de concurrentiestrijd gaat winnen.

Winstgevendheid verbeteren: geloof in opbrengsten

Bij de meeste bedrijven is het goed mogelijk om de winstgevendheid fors te verbeteren. Maar dat gaat niet vanzelf. Het begint met goed inzicht krijgen in de kosten en opbrengsten van een bedrijf en de toegevoegde waarde van alles wat uw bedrijf voortbrengt. Daarbij zien we kosten vooral als investering. Deze worden immers met een bepaalde bedoeling gemaakt. Wij zijn er dan ook niet meteen op uit om kosten te minimaliseren, maar maximaliseren bij voorkeur de bijbehorende opbrengsten. Waardemakers gelooft in opbrengsten. U heeft een mooi bedrijf, levert ‘mooie dingen’ en uw klanten zijn tevreden. En tevreden klanten zijn best bereid voor uw leveringen te betalen en kopen bovendien steeds opnieuw bij uw bedrijf. Vaak is men zelfs zo tevreden dat men ook best een hogere prijs zou willen betalen (al zal geen klant u dat eerlijk vertellen). En een hogere prijs is pure winst! Wist u dat een prijsverhoging van 1% uw winst met gemiddeld 20% a 30% doet toenemen? Een prijsverlaging van 1% heeft het omgekeerde effect en dat zou u dan in volume moeten goedmaken. Maar ga maar eens 20% meer afzetten. Niet onmogelijk, maar wel een stuk lastiger. Meer verkopen kan wel, maar dat zit vaak in andere kanalen (bijv. online), aanverwante producten of diensten of bijvoorbeeld after sales. Vooral op dat laatste punt is nog veel te winnen. Daarnaast kunt u inzetten op het leveren van ‘superieure klantwaarde’. Dat hoeft niet meteen veel te kosten. Bekend is het voorbeeld van de luchtvaartmaatschappij met de (gratis) glimlach van het personeel. Of het ‘grotere gaatje’ van Tic Tac.

Wat is het geheim van groei?

Er zijn verschillende bedrijfsmodellen voor groei. Op internet wordt ‘freemium’ veel toegepast. Bijv. Google stelt haar zoekmachine gratis ter beschikking, zet daarmee de standaard in de markt en verdient niet bepaald weinig op de advertenties daar omheen. Betaald door de adverteerders. Voor gebruikers is het altijd gratis. En zo is er veel meer denkbaar. Maar het begint met door een andere bril naar uw business te kijken. Waardemakers is de bril die u de mogelijkheden voor duurzame waardecreatie laat zien.

Winst vergroten, dat is hetzelfde als snijden in de kosten?

Natuurlijk gaat de winst omhoog als de kosten dalen. Maar dat is te gemakkelijk gedacht. Kosten maakt u met het doel om geld te verdienen en waarde te creëren. Het is dus een investering met een korte terugverdientijd. Slimmer is het om het rendement op die investering te vergroten, door kritisch naar de winstbijdrage van die ‘kosten’ te kijken. En zo slimmer te investeren. Geloof in opbrengsten, niet in kosten!

Groeien: autonoom of door overname?

Waardemakers gelooft in de kracht van autonome groei. Dat moet de basis zijn. Pas wanneer dat niet snel genoeg gaat, moet u aan bedrijfsovername gaan denken. Kijk dus eerst eens kritisch naar uw business model. Wat het verschil is dat het verschil gaat maken? Wat zijn uw echte Unique Selling Points? Ga daar eens mee aan de slag en innoveer uw waardepropositie. Waardemakers kan u daar goed bij helpen. Bij bedrijfsovername trouwens ook.

Waar moet ik beginnen als ik meer succes in mijn bedrijf wil?

Het begint met kritisch en vooral ‘out of the box’ naar uw businessmodel te kijken. Dat is niet gemakkelijk voor insiders. Beter is het om er deskundige buitenstaanders bij te betrekken. Die zitten überhaupt niet in uw box en hebben nog een onafhankelijke frisse blik. Maar pas op voor open deuren en te gemakkelijke oplossingen. Of voor oplossingen die niet haalbaar zijn. Wel out of the box, maar niet out of space! Bel daarom eens met Waardemakers voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek om over uw groeimogelijkheden te praten.

Erik BoertjeAuteur: Erik Boertje