Strategie & Groei

Erik Boertje

Strategie & groei

Waardemakers helpt bedrijven winstgevend te groeien

In 2007 is Waardemakers gestart met het meer waard maken van bedrijven en het verzilveren van die waarde. Sindsdien hebben we vele ondernemers geholpen met het kiezen van een slimme groeistrategie en het verbeteren van de winstgevendheid van hun bedrijf. En niet bepaald zonder succes. De verbeterde resultaten hebben grote impact op de waarde van de bedrijven.

In het verleden hebben we een klant met een goedlopend bedrijf geholpen om de winst in het eerste jaar met 60% en in het tweede jaar met nog eens 40% te verbeteren. Enerzijds door pricing optimalisatie in de bedrijfsstrategie op te nemen en anderzijds door een gedegen analyse van de resultaatbijdrage van klanten en diensten. Hierdoor namen zowel de klanttevredenheid als ook de winstgevendheid van de leveringen toe. Een geweldige en duurzame manier van waardecreatie. Daarna hebben wij het bedrijf geholpen met een gedegen groeistrategie. Onze klant is vervolgens zelf aan de slag gegaan om de omzet te vergroten door meer te focussen op de winstgevende klantsegmenten en een daarop toegespitste waardepropositie. Deze groeistrategie is gemakkelijker te realiseren, omdat het bedrijf al een aansprekend en zichzelf uitbreidend track record had. Hun positie werd door deze slimme groeistrategie steeds sterker en de waarde van het bedrijf verdrievoudigde in 2 jaar tijd. Een knap staaltje waardecreatie.

Financiering van uw groeistrategie

Andere klanten met een op autonome groei gebaseerde bedrijfsstrategie hebben we geholpen met werkkapitaaloptimalisatie en het aantrekken van groeifinanciering om de ambitieuze plannen te realiseren. Door alle aspecten van de cash conversion cycle slim op elkaar af te stemmen, kon het bedrijf vanaf een bepaalde omvang haar eigen verdere groei financieren. Die kritieke massa werd bereikt met het aangetrokken groeikapitaal, waarna een sneeuwbal effect ontstond. Een winstgevende en financierbare groeistrategie in een schaalbaar businessmodel. We love it.

Acquisitie als groeistrategie

Soms gaat autonome groei gewoon niet snel genoeg. Bedrijfsovername biedt dan uitkomst. U koopt immers een bestaand bedrijf die al klanten, medewerkers en een hele infrastructuur heeft. Dat hoeft u dan allemaal niet zelf op te bouwen en die snelheid is nodig om het groeitempo vol te houden. Het kost u wel een bedrag aan goodwill, maar een slimme overname verdient zichzelf in korte tijd terug. Door middel van bedrijfsovername brengt u uw groeistrategie in de hoogste versnelling.

Succes is een keuze?

Deze slogan uit de bekende soepreclame is op veel bedrijven van toepassing. Veel bedrijven draaien hun day to day business op de automatische piloot. Dat gaat op zich prima, maar echt geweldig wordt het op die manier nooit. En dat terwijl er vaak veel meer mogelijk is. Goed is daarmee de grootste vijand van fantastisch. Want waarom iets veranderen als daar geen noodzaak toe is?

Onze klanten hebben die keuze wel gemaakt. Zij hebben een grenzeloze ambitie en zijn gedreven om het maximale uit hun bedrijf te halen. Dat leggen ze vast in hun groeistrategie. Zij begrijpen dat je niet ziek hoeft te zijn om beter te worden. Want hoe goed het ook gaat, het kan altijd beter!

Waardemakers daagt u uit

Wij dagen u uit om het maximale uit uw bedrijf te halen. Om na te denken wat u echt wilt bereiken en uw groeistrategie daarop aan te passen. De lat hoog te leggen en dat te overtreffen. Te gaan voor goud.

Winnen maakt ondernemen leuker

Er zijn verschillende wedstrijden te winnen. U zult zelf de keuze moeten maken welke strijd u aangaat. Richt u uw bedrijfsstrategie op maximale waardecreatie en duurzame winstgevende groei? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek om uw groeistrategie te challengen.

Erik BoertjeAuteur: Erik Boertje