Bedrijf Verkopen

Stefan Offringa

Bedrijf Verkopen

Overweegt u uw bedrijf te verkopen?

Er zijn verschillende redenen om over verkoop van uw bedrijf na te denken. Dat kan zijn omdat u aan een andere uitdaging toe bent en nieuwe plannen heeft. Of omdat u een (deel van) uw vermogen dat in uw bedrijf vast zit wilt verzilveren. Of misschien komt uw pensioen in zicht en zoekt u een geschikte opvolger om uw bedrijf voort te zetten. Wat uw reden ook is, u bent zeker niet de enige die hiermee worstelt.

Veel ondernemers hebben vragen over de verkoop van hun bedrijf. Vragen die zij aan niemand kunnen stellen. Zij vragen zich af wat een goed moment voor verkoop is. Of zijn benieuwd naar de waarde van hun bedrijf en wat er allemaal bij verkoop komt kijken. Herkenbaar?

Waardemakers spreekt dagelijks ondernemers die vragen hebben over bedrijfsoverdracht. Wij begrijpen uw vragen, belangen en overwegingen. En als overnamespecialist kunnen wij u helpen bij deze belangrijke gebeurtenis. Neem daarom gerust contact met ons op voor een gratis adviesgesprek.

Waardemakers verkoopt bedrijven

Sinds onze start in 2007 hebben we vele ondernemers bijgestaan bij de verkoop van hun bedrijf. Dat varieert van transacties van enkele tonnen tot deals van vele miljoenen. Nu spreken de grotere overnames uiteraard meer tot de verbeelding dan de kleinere overdrachten. Ze hebben meer nieuwswaarde en halen de krant. Bovendien is het goed voor het ego van de Corporate Finance boutique die de overname heeft begeleid. Die scoort immers lekker in de league tables en nomineert zichzelf daarmee voor 1 van de vele M&A awards die er zijn. Dat gaat niet met kleinere deals.

Waardemakers is anders. Net zo goed in Corporate Finance maar nuchter zoals onze heel gewone naam al doet vermoeden. Wij gebruiken de bedrijven van onze klanten niet als trofeeen aan de wand. Wij sluiten gewoon deals. En hele goede ook.

Uw bedrijf beter verkopen

Ondernemers die bij ons komen verkopen hun levenswerk. Het bedrijf dat zij zelf hebben opgebouwd en waar ze samen met hun medewerkers vele jaren van hun leven aan hebben gewijd. Het bedrijf waar ze terecht trots op zijn. Wij begrijpen dat een deal geen jachttrofee is. Het is een nieuwe toekomst voor uw bedrijf en uw medewerkers. En ook voor uzelf uiteraard.

Het maakt niet uit hoe hoog de koopsom is: Waardemakers gaat altijd voor de beste deal. Daar hebben we een eigen methode voor ontwikkeld die we -beter verkopen- noemen. We hebben zelfs de website Bedrijf Beter Verkopen hieraan gewijd. De essentie van beter verkopen is dat we een markt rondom het bedrijf dat verkocht wordt creeren. Dat doen we door meerdere partijen gelijktijdig in het verkoopproces te betrekken. Door deze concurrentiedruk hebben wij een betere onderhandelingspositie. We kunnen immers kiezen met wie we in zee gaan en dat geeft comfort.

Het verkoopproces

Iedere overname is uniek en toch volgens we steeds weer hetzelfde proces om tot een bedrijfsoverdracht te komen. Dat proces bestaat bij Waardemakers uit 3 fasen:

  • 1. Verkoopvoorbereiding
  • 2. Markt benaderen
  • 3. Closing van de deal
1. Verkoopvoorbereiding

De voorbereiding is een heel belangrijke fase. Deze fase omvat kort gezegd alles wat gedaan moet worden om de markt in te kunnen gaan. Denk daarbij aan het opstellen van een verkoopplan, een analyse van het bedrijf en het uitvoeren van een waardebepaling. Daarnaast stellen wij de verkoopdocumentatie op en brengen we de kopersmarkt in kaart.

Goede voorbereiding is cruciaal voor een goede deal. We moeten exact weten wat de waarde-DNA van uw bedrijf is zodat we een goede inschatting kunnen maken waarom kopers interesse hebben. Gaat het hen om synergievoordelen of zijn ze uit op financieel gewin? Wat gaat er met uw personeel gebeuren? En met de vestigingsplaats? En uw bedrijfspand? Daarnaast is de ene koper de andere niet. We zoeken informatie over iedere kandidaat-koper. Zo achterhalen we hun koopmotieven. Ook analyseren we de financiele informatie die we over hen in onze systemen vinden. Het is immers weinig zinvol om tijd te steken in een partij die de overname niet kan financieren. Verder moet alle informatie die u als verkoper verstrekt volledig, juist en perfect zijn. Een koper zal zijn bieding hierop baseren. Bij onvolledige informatie zullen kopers hun eigen aannames gebruiken en die zijn nooit voordelig voor de verkoper. En onjuiste informatie ondermijnt het vertrouwen.

Uiteraard is er nog veel meer over voorbereiding te zeggen. Maar de essentie is dat goede voorbereiding loont. Misschien duurt het in de aanvang wat langer, maar het leidt gegarandeerd tot een snellere en ook een betere deal.

2. Markt benaderen

Wanneer de verkoopdocumentatie gereed is, de verkoopstrategie bepaald is en de lijst met goede kandidaat-kopers klaar is, gaan we de markt in. We benaderen de partijen op de lijst en sturen hen informatie toe nadat men voor geheimhouding heeft getekend. Met partijen die serieus interesse hebben wordt een eerste kennismakingsafspraak gepland. Doel van dit gesprek is vragen van de kandidaat-koper te beantwoorden zodat deze over voldoende informatie beschikt om een indicatief bod uit te brengen. Daarnaast willen wij als verkopers een beter beeld krijgen van de kandidaat-koper. Op die manier kunnen we inschatten of een deal tot de mogelijkheden behoort en hoe deze er uit zal komen te zien.

Beter verkopen betekent dat we niet met 1 kandidaat koper praten. Integendeel. Wij betrekken meerdere serieuze partijen tegelijk in het verkoopproces. En die vragen we allemaal om een bieding uit te brengen. Daar zijn we heel helder in en dat vinden kandidaat-kopers niet leuk. Zij willen graag zo snel mogelijk exclusief met u in gesprek om concurrentie buiten de deur te houden. Wij begrijpen dat belang, doorzien de trucs maar blijven gewoon bij ons standpunt. U verkoopt uw bedrijf maar 1 keer en om een goede keuze te kunnen maken moet er wel iets te kiezen zijn. Bovendien moet er een plan B zijn. En ja, het onderhandelt ook een stuk prettiger.

Wanneer de biedingen binnen zijn, gaan we deze beoordelen en adviseren we de verkoper met welke partij(en) we de onderhandelingen willen vervolgen. Met de meest interessante partij zullen we proberen om overeenstemming op hoofdlijnen te bereiken. Dit leggen we vast in een termsheet of intentieverklaring. Vanaf dit moment zijn we exclusief in gesprek.

3. Closing

De laatste fase in het verkoopproces is de closing van de deal. We maken de koopovereenkomst op en onderhandelen over de laatste punten als garanties, vrijwaringen en overige condities die van belang zijn. Tevens zal de beoogde koper een boekenonderzoek moeten doen en zal u als verkoper informatie moeten verschaffen. Wij begeleiden dat proces en maken gebruik van een virtuele dataroom. Indien het due diligence onderzoek geen aanleiding geeft om van de transactie af te zien, gaat deze door zoals overeengekomen. Dat betekent dat aandelen of activa worden overgedragen en de koopsom wordt overgemaakt. Hiermee is de deal afgerond.

De verkoop van een bedrijf duurt gemiddeld 6 tot 9 maanden

Veel ondernemers vragen ons hoe lang het duurt om een bedrijf te verkopen. Die vraag is lastig te beantwoorden. We hebben bedrijven in 6 dagen verkocht en ook wel eens binnen 3 maanden. Maar dat waren situaties waarbij de ondernemer plots ernstig ziek werd of een faillissement dreigde. Heel vervelend, maar dankzij onze Bedrijf Beter Verkopen methode hebben we toch altijd heel goede deals kunnen sluiten.

Onder normale omstandigheden is er minder druk tot verkoop en neemt dit ook meer tijd in beslag. Een doorlooptijd van 6 tot 9 maanden is goed haalbaar wanneer alle informatie beschikbaar is en kandidaat-kopers een beetje meewerken.

Wilt u ook uw bedrijf beter verkopen?

De meeste ondernemers willen hun bedrijf beter verkopen. Logisch, het harde werken moet worden beloond en een succesvolle bedrijfsoverdracht is de kroon op het levenswerk. Waardemakers is de specialist in het beter verkopen van bedrijven. Dus als u verkoop van uw bedrijf overweegt en eens met onze experts van gedachten wilt wisselen dan kunt u contact met ons opnemen voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek.